Båten ble bygget på Røds Trebåtbyggeri i Risør 1939, på bestilling fra Anders Pettersen fra Utgårdskilen. Byggenr 95. Den ble bygget for frakt/fiske/tråling. Da den kom til Utgårdskilen en gang før krigen, var det ikke mulig å få tak i motor. Etter ca 1år, ble det satt inn en 2-sylindret Levand.
Den gikk da kun på en sylinder, og ble kalt ”Jøden”! Deretter en 1-sylindret RAPP. Båten var en tur i Risør i 1950, og fikk forhøyet kappen under styrhuset. Dagens styrhus ble montert i 1959, bygget i Utgårdkilen. Forøvrig byggenr 6, av 9. RAPP»en ble byttet ut i 1966 med en GM. Dagens motor, en Cummins NT 855, – ble montert i 1989.
Anders Pettersen var onkel til Ole Utgård. Ole Utgård var medeier fra rett etter krigen(Antatt) Anders Pettersen døde i -48.
Etter dette ble det Ole Alexandersen som var medeier! Da var båten i full drift med disse 2, – som ble kalt “Olræne” på folkemunne. Disse 2 brukte båten frem til ca. 1978, da Ole Alexandersen plutselig døde. Da ble båten som het “Sjøhåbet”, overtatt av far og sønn Nilsen, Odd og Vidar. Den var i Nilsen’s eie frem til ca. 1982-83.
Etter dette; overtok John Harald Haraldsen og Gunnar ”Løkkevika” Olsen båten. Da ble den liggende i Papperhavn. Etter at disse ga seg, ble den i -97, solgt til Stavern. Der var den kun i ca. 6mnd, og den ble igjen overtatt av Vidar Nilsen, men da alene. Dette var i 1997-98. Han hadde båten i fiske frem til mars 2001. Den ble da kondemnert i løpet av året.
Dette året ble det anledning for “vanlige” folk å overta tidligere fiskefartøy/yrkesbåt.
Båten ble da overtatt av Roy og Mette Lise Hasløgård i år 2001, og beliggende ved egen brygge i Elvestien i Fredrikstad. Målet deres var å ta vare på båten som den er, evt å føre den delvis tilbake som den var på ca 1970-80 tallet!
I 2008-09 bygget de kappe på dekket, og reparerte styrhuskeisingen. Deretter ferdigstilling av innredning o.l. Båten var i 2014 99% ferdig som turbåt!
Ble solgt i 2015 til nåværende eier på Kråkerøy???
Risør trebåtfestival 2014:
Årets privatrestaurerte motorbåt
«Årets privatrestaurerte motorbåt, har gjestet Risør Trebåtfestival mange ganger. Båten skulle kondemneres i 2001, etter et langt liv blant annet som reketråler i Østfold etter at den ble bygget i Risør ved Røds Trebåtbyggeri i 1939. Den nennsomt restaurerte båten er tilbakeført til det utseende den hadde på 1970-tallet, og er i dag i bruk som familiebåt. Det håndverksmessige er utført på en faglig svært forsvarlig måte, og eierne har med stor bevissthet bevart og tilbakeført løsninger som gjør den 14-meter lange båten til et godt eksempel på en type bruksfartøyer som er i ferd med å forsvinne. Vi ber derfor Roy og Mette Lise Hasløgård komme frem og motta prisen Årets privatrestaurerte motorbåt «Håbet».