Vi hadde b~ten i flere ~r inntil jeg i 1968 fikk Drømmen
oppfylt. Skøyta het TOR og l~ for anker i Frognerkilen.
Dagen etter stod en annonse i Aftenposten at den var tilsalgs
og kunne besiktiges i Pipervika. Jeg dro ned og traff en
hyggelig fyr. Han hadde faktisk bygget b~ten selv sammen med
sin far i 1946 av utsØkt vestlandsfuru. Skøyta va[
usedvanlig solid bygget. I motsetning til skøyter flest var
dekket bygget i overkant av skansekledningen, s~ det var full
st~høyde under dekk. B~ten var innredet som reisendeb~t, med
dobbeltlugar forut og stor salong midtskibs. P~ babord side
av nedgangen var en liten enelugar, og skipperen hadde sin
lugar akterut med to køyer. Byssa l~ p~ dekk bak styrehuset,
og helt akterut var det plassert en dass med et solid rØr
gjennom hekken. Her kunne omkringliggende b~ter følge med
i besetningens mer eller mindre gode førdøyeIse.
B~ten var usedvanlig fint vedlikeholdt, men desverre var
prisforlangende ogs~ en god del for hØyt. Etter mye
diskUSjon og korrespondanse ble b~ten min for kr. 45.000.
Det var nok en relativt stiv pris for en skøyte dengang, men
jeg angret aldri.
Det første jeg gjorde var ~ kaste iland propanutstyret. Det
turde jeg ikke ha ombord. Dassen gikk samme veien, den st~r
visstnok som utedass p~ en hytte oppe ved Sp~tind.
Overbygget ble først ombygget, senere totalt fjernet. Jeg
bygget nytt større styrehus med bysse, salong og med store
vinduer. Onde tunger kalte styrehset for en fjordrestaurant
med helikopterdekk p~ taket. Det var ikke noe særlig
nostalgisk, men uhyre praktisk og bruksvennlig.
Skøyta het som nevnt opprinnelig TOR, men jeg døpte den om
til NECO som var varemerke til en del maritimt utstyr som jeg
solgte. Det muliggjorde ~ kalle b~ten demonstrasjons- og
representasjonsb~t. Etter 14 ~r solgte jeg b~ten til Kai som
da døpte den om til MAGEDUTTI.
Min mest dramatiske opplevelse med NECO var en grunnstøting
utenfor Framhuset fredag den 13. september 1968.
Vi hadde hatt en hyggelig kveld p~ fjorden, og hadde nok
drukket en del. Etter en tur inn til Honnørbrygga skulle jeg
tilbake til Bestumkilen. Det var sent p~ kvelden, bek mørkt
og regn med d~rlig sikt. Jeg s~ imidlertid et par røde
fyrlykter, men i mitt kart som hadde ligget lenge i solen,
var det ingen rØde sektorer ~ se! Jeg satte p~ lyskasteren,
og oppdaget da flere bøyer like forut, og skjønte da at jeg
var kommet for langt inn mot havna p~ Herbern. Jeg la roret
hardt babord for ~ svinge ut mot ~pent farvann, men fikk
isteden landkjenning, ga da full fart p~ motoren i et
f~fengt h~p om ~ komme over grunnen, men ble isteden liggende
med ca 45 graders slagside p~ meget grundt vann. De fleste
gjestene satt under dekk, og der var det full kaos. Full fart
akterover ga null resultat. Radiotelefonen var nytteløs da
Oslo radio p~ Tryvann hadde stengt for dagen. Jeg fikk med
meg den av festdeltagerne som virket mest edru i jolla, og
med 25 hk gikk det fort ~ komme seg inn til Havnepolitiet.
Underveis passerte vi mellom Kavringen fyr og skjæret, og der
er det etter kartet bare halvmeteren, s~ vi hadde flaks som
kom over! Havnepolitiet var greie, det tok ikke mange
sekundene før VEKTEREN var p~ full fart mot Framhuset og
havaristen. Jeg gjorde mitt aller beste for ~ virke edru,
og fikk i allefall ingen inkvisitoriske spørsm~l.
Vel framme ble vi enige om ~ bruke min slepetrosse, s~ jeg
rodde ombord fant trossa, gjorde fast i pullert akterut og
rodde tampen ombord i VEKTEREN. Trossa, som antakelig var 25
~r gammel, røk. Jeg m~tte ut ~ ro igjen og festet den
lengste enden igjen i NECO. Jeg var da ombord, og ettersom
maskinen fremdeles var igang (dumt nok forresten) ga jeg full
fart akterover mens VEKTEREN dra. Trossa rØk selvfØlgelig
igjen, og jeg oppn~dde bare at resten av trossa gikk i
propellen s~ motoren stoppet. Slukøret m~tte jeg igjen ut ~
ro, over til Vekteren ~ meddele misæren. Men VEKTEREN ga
ikke opp. De fant frem sin gode slepetrosse, og jeg m~tte ut
~ ro igjen. Kapteinen p~ Vekteren mente imidlertid at det
kanskje var best om folket fra NEC O kom over p~ VEKTEREN, s~
etter ~ ha gjort fast den nye trossa, tok jeg med de mest
edrue i jolla over til VEKTEREN. Da fikk vi omsider Neco av
grunnen. Jeg hadde f~tt tau i propellen og kunne ikke g~ for
egen maskin, men havnepolitiet var greie og bukserte oss helt
inn i Bestumkilen. Og dette skulle de ikke ha noen ting for!
En p~skjønnelse ble imidlertid ordnet neste dag.
Litt dramatisk var det ogs~, sommeren 1969, da jeg glemte ~
etterfylle smøreapparatet. Vi skulle g~ direkte fra
Tallakshavn til Kragerø. Det var fint og rolig vær, s~ vi
ombestemte oss og gikk inn p~ Svenner. Jeg hadde ikke vært
der før og ville legge til p~ vestsiden, men ble jaget over
til østsiden. Motoren gikk s~ rart, jeg m~tte gi p~ stadig
mer for ~ holde den igang, og da vi endelig hadde fortøyet og
jeg stoppet maskinen, var det br~stopp! Svinghjulet satt bom
fast, og selv med to mann p~ spettet s~ spettet bøyde seg,
var det nytteløst. N~ var gode r~d dyre. Jeg ringte
Heimdalfabrikken i Molde, som sa at jeg m~tte prøve ~ ta av
sidelokkene i bunnkassa, og lØsne boltene som holdt lagret.
Jeg hadde flaks, stemplet sto i en posisjon slik at det
faktisk gikk. Heldigvis hadde jeg reservelager ombord som
jeg kunne montere isteden for det brente. Imidlertid var
smørekanalen i veivakselen tett av lagermetall, s~ det ble
d~rlig meg smøring. Vel, det var jo ikke s~ langt inn til
Stavern, s~ med et par stopp underveis for kontroll og
smøring kom vi helberget iland.
Det brente-lageret sendte jeg ekspress til Molde. Jeg boret
opp den delen av smørekanalen som jeg kunne komme til, men
det viste seg at ogs~ den kanalen som g~r horisontalt ut til
siden var tett, og denne var det værre ~ komme til. Fabrikken
i Molde sa at man muligens kunne sprenge ut lagermetallet,
men det var ikke enkelt, og alternativet var ~ demontere hele
motoren. Jeg klaget min nød til ham jeg hadde kjøpt b~ten
av, Han jobbet p~ Norsk Hydro og bodde i Porsgrunn. Han
satte igang, skulle f~ med seg et par arbeidskamerater med
taljer og verktøy, og skulle komme neste dags ettermiddag.
Jeg l~ v~ken om natten, og tenkte og tenkte. Plutselig stod
løsningen klar. Det fantes en liten inspeksjons~pning der
hvor denne boringen m~tte foretaes, men problemet var en
messingring som var montert der for ~ fange opp oljedr~pene
fra smøreapparatet. Denne ringen stod iveien. Med litt
flaks burde det være mulig ~ bore gjennom messingringen, og
treffe ~pningen videre inn, som alts~ var tett. Etterp~
kunne da hullet i messingringen gjenges oppp og tettes med en
skrue. Jeg avlyste redningsaksjonen fra min venn i Porsgrunn
inntil videre, fikk kontakt med et unikum aven mekaniker fra
Mustad fabrikker, som faktisk greide oppgaven med glans, og
for en meget billig penge. Da var det bare ~ starte opp med
reservelageret, og jeg gikk inn til Porsgrunn, hvor min
gamle venn hjalp meg ~ tilpasse det nye lager som da var
blitt omadressert dit.
Det var de eneste to gangene jeg hadde motorstopp i løpet av
de 14 ~r jeg hadde NECO, og det var litt vemodig ~ overlate
b~ten til den nye eier, som dengang var en god venn av meg og
som faktisk fortsatt er det.