Gunnar Knudsen ble bygget 1939 som seil lystfartøy for eksport til England. Eksport var ikke mulig pga krigen, så båten bl gjemt bort i Grønfjorden ved Farsund. Etter krigen omgjort til motorkrysser. Penger donert av rederiet Borgestad og hun fikk navn etter rederen – Gunnar Knudsen. Gikk i hvaloppsyn for Staten. Deretter eid av Universitetet i Oslo hvor hun gikk som forsknings- og undervisningsfartøy med marinbiologi studenter. Senere overtatt av Risøya Folkehøyskole. I privat eie siden 1985. Noe ombygd med tak over akterdekk. Mye furu skrogplanker er i perioden 2007-2022 byttet til eik ved Østerby bedding Læsø, Danmark. Har en Volvo diesel (år 2000) med vribar propell. Ferskvannskjølt med utvendig kjølesløyfe.
Gunnar Knudsen
Beskrivelse
Gunnar Knudsen ble bygget 1939 som seil lystfartøy for eksport til England. Eksport var ikke mulig pga krigen, så båten bl gjemt bort i Grønfjorden ved Farsund. Etter krigen omgjort til motorkrysser. Penger donert av rederiet Borgestad og hun fikk navn etter rederen – Gunnar Knudsen. Gikk i hvaloppsyn for Staten. Deretter eid av Universitetet i Oslo hvor hun gikk som forsknings- og undervisningsfartøy med marinbiologi studenter. Senere overtatt av Risøya Folkehøyskole. I privat eie siden 1985. Noe ombygd med tak over akterdekk. Mye furu skrogplanker er i perioden 2007-2022 byttet til eik ved Østerby bedding Læsø, Danmark. Har en Volvo diesel (år 2000) med vribar propell. Ferskvannskjølt med utvendig kjølesløyfe.
Info
Bredde (i meter) | 4,5 |
---|---|
Byggeår | 1939 |
Byggemateriale | Tre |
Byggested | Farsund Trebåtbyggeri |
Dyptgående | 1,85 |
Eier | Jan Høgmo |
Fartøytype | Krysser |
Hjemmehavn | Leangbukta, Asker |
Lengde (i fot) | 44 |
Maskin | Volvo |
Medlemsstatus | Aktivt medlemsfartøy |
Opprinnelig tjeneste | Forskningsfartøy, Hvaloppsyn |
Kallesignal | LM3535 |