Amigo

[yith_wcbr_product_brand product_id="" show_logo="yes" show_title="no"]

Fra-pris

Bli kontaktet

M/K Amigo er tegnet av Rich. G. Furuholmen tegningsnr. 428 i 1934 og byggenr. 401 fra SOON SLIP&BAATBYGGERI.
Båten het først M/K Høyang og er bygget for NACO Norsk Aluminiums Compani. Hun er Norges første dieselkrysser og gjorde 16,8 knop på prøveturen som er omtalt i Seilas våren 1935. Motorkrysseren lå frem til krigen i Oslo og ble brukt av direktøren i NACO Sigurd Cloumann med en besetning på to mann. Under krigen var hun ved Høyanger fabrikker som representasjonsbåt. Hun var ved smelteverket frem til 1953 da hun ble solgt til Skipsreder C. Østberg. Hun fikk nok en gang hjemmehavn i Oslo og har siden da hatt navnet M/K Amigo. Fam. Habbestad kjøpte båten i 1980 som et vrak og har lagt ned over 7000 timer i restaurering.Hun vant prisen som best restaurerte klassiske motorbåt på Risør Trebåtfestival i 1997. Deltok første gang på Risør Trebåtfestival i 1985.

Fartøytype

Plattgatter

Opprinnelig tjeneste

Representasjonsbåt

Lengde (i fot)

46

Bredde (i meter)

3,2

Dyptgående

0,9

Byggemateriale

Tre

Byggeår

1934

Byggested

Soon Slip & Baatbyggeri

Hjemmehavn

Maritim Båtforening, Oslo

Maskin

Scania

Maskin type - årgang - hk

140HK

Kallesignal

LL 5791

Eier

Hans Habbestad

Medlemsstatus

Aktivt medlemsfartøy

Amigo

M/K Amigo er tegnet av Rich. G. Furuholmen tegningsnr. 428 i 1934 og byggenr. 401 fra SOON SLIP&BAATBYGGERI.
Båten het først M/K Høyang og er bygget for NACO Norsk Aluminiums Compani. Hun er Norges første dieselkrysser og gjorde 16,8 knop på prøveturen som er omtalt i Seilas våren 1935. Motorkrysseren lå frem til krigen i Oslo og ble brukt av direktøren i NACO Sigurd Cloumann med en besetning på to mann. Under krigen var hun ved Høyanger fabrikker som representasjonsbåt. Hun var ved smelteverket frem til 1953 da hun ble solgt til Skipsreder C. Østberg. Hun fikk nok en gang hjemmehavn i Oslo og har siden da hatt navnet M/K Amigo. Fam. Habbestad kjøpte båten i 1980 som et vrak og har lagt ned over 7000 timer i restaurering.Hun vant prisen som best restaurerte klassiske motorbåt på Risør Trebåtfestival i 1997. Deltok første gang på Risør Trebåtfestival i 1985.

Fartøytype

Plattgatter

Opprinnelig tjeneste

Representasjonsbåt

Lengde (i fot)

46

Bredde (i meter)

3,2

Dyptgående

0,9

Byggemateriale

Tre

Byggeår

1934

Byggested

Soon Slip & Baatbyggeri

Hjemmehavn

Maritim Båtforening, Oslo

Maskin

Scania

Maskin type - årgang - hk

140HK

Kallesignal

LL 5791

Eier

Hans Habbestad

Medlemsstatus

Aktivt medlemsfartøy