Antares

[yith_wcbr_product_brand product_id="" show_logo="yes" show_title="no"]

Fra-pris

Bli kontaktet

Bygget  og sjøsatt i 1969 på Chris Craft verftet i Fort Lauderdale, Florida, USA – antagelig verdens største trebåtbyggeri en gang i tiden.
Tidlig historikk har noen uklarheter, men tidligere eiere sier at båten ble først kjøpt av et US/internasjonalt konsern. Etter ca. et år ble den solgt og fraktet fra USA til Hellas. Deretter finnes det dokumentasjon og bilder av Antares II i Hamburg. Der ble den aktivt brukt i forretningsvirksomheten til eier/rederi som hadde dedikert mannskap ombord. Antatt at de hadde den fra slutten av 1970-tallet, gjennom 80 tallet og fram til en gang på 90-tallet da den kom til Norge. «Bømlo Engineers and Constructors» på Rubbestadneset brukte den da som representasjonsbåt. I 1997 ble den solgt og registrert med hjemmehavn i Oslo (Maritim båtforening). I 1999 ble den solgt til Fredrikstad, og lå i Glomma et par år. I år 2000 skiftet den eier igjen, og havnet tilbake i Oslo, Asker og Bærums skjærgård – og etter hvert fikk den igjen plass på Maritim. I mars 2009 ble båten kjøpt av Arnulf Wibe, som ila. 11 år tøffet 22.000 nautiske mil, hovedsakelig langs norskekysten (Oslo-Troms).

Høsten 2020 ble båten kjøpt av Thomas Bjønness, og flyttet til hjemmehavn på Nøtterøy.

Våren 2022 ble båten kjøpt av Frank Rune Hanssen, og flyttet til ny hjemmehavn i Sandefjord.

ANTARES_til webside nov 2022
ANTARES_til webside feb21

 

 

Lengde (i fot)

57

Bredde (i meter)

4,7

Dyptgående

1,4

Byggeår

1969

Byggested

Fort Lauderdale, Florida

Byggemateriale

Tre

Fartøytype

Plattgatter, Yacht

Maskin

Detroit

Maskin type - årgang - hk

2 stk 8V71, a 320 hk

Hjemmehavn

Sandefjord

Eier

Frank Rune Hansen

Kallesignal

LIZO

Medlemsstatus

Aktivt medlemsfartøy

Opprinnelig tjeneste

Representasjonsbåt

Antares

Bygget  og sjøsatt i 1969 på Chris Craft verftet i Fort Lauderdale, Florida, USA – antagelig verdens største trebåtbyggeri en gang i tiden.
Tidlig historikk har noen uklarheter, men tidligere eiere sier at båten ble først kjøpt av et US/internasjonalt konsern. Etter ca. et år ble den solgt og fraktet fra USA til Hellas. Deretter finnes det dokumentasjon og bilder av Antares II i Hamburg. Der ble den aktivt brukt i forretningsvirksomheten til eier/rederi som hadde dedikert mannskap ombord. Antatt at de hadde den fra slutten av 1970-tallet, gjennom 80 tallet og fram til en gang på 90-tallet da den kom til Norge. «Bømlo Engineers and Constructors» på Rubbestadneset brukte den da som representasjonsbåt. I 1997 ble den solgt og registrert med hjemmehavn i Oslo (Maritim båtforening). I 1999 ble den solgt til Fredrikstad, og lå i Glomma et par år. I år 2000 skiftet den eier igjen, og havnet tilbake i Oslo, Asker og Bærums skjærgård – og etter hvert fikk den igjen plass på Maritim. I mars 2009 ble båten kjøpt av Arnulf Wibe, som ila. 11 år tøffet 22.000 nautiske mil, hovedsakelig langs norskekysten (Oslo-Troms).

Høsten 2020 ble båten kjøpt av Thomas Bjønness, og flyttet til hjemmehavn på Nøtterøy.

Våren 2022 ble båten kjøpt av Frank Rune Hanssen, og flyttet til ny hjemmehavn i Sandefjord.

ANTARES_til webside nov 2022
ANTARES_til webside feb21

 

 

Lengde (i fot)

57

Bredde (i meter)

4,7

Dyptgående

1,4

Byggeår

1969

Byggested

Fort Lauderdale, Florida

Byggemateriale

Tre

Fartøytype

Plattgatter, Yacht

Maskin

Detroit

Maskin type - årgang - hk

2 stk 8V71, a 320 hk

Hjemmehavn

Sandefjord

Eier

Frank Rune Hansen

Kallesignal

LIZO

Medlemsstatus

Aktivt medlemsfartøy

Opprinnelig tjeneste

Representasjonsbåt