Semidieselen Ferdinand

Norsk Motorskøyteklubb overtok i 1986 en semidieselmotor fra kutteren Vannbukk, en medlemsbåt i klubben. Eier hadde fått nok av bomstarter, samt overivrige oppstarter når maskinen først dro i gang på et overskudd av diesel og smøreolje, og byttet til en mer moderne ex-lastebil motor.

Ferdinand er en 30 HK semidiesel fra Volda Mekaniske, bygget i 1963. Med andre ord er dette en relativt moderne semidiesel, med blant annet rullelagre i rammen istedenfor hvitmetall som var vanlig på tidligere utgaver. Ferdinand har et slagvolum på 23 liter, og veier ca 3,2 tonn inklusive startlufttank og H-bjelke fundamentet den står på. Svinghjulet antas å ha en egenvekt på mellom 750-900 kg.

På Krager Havnefestival august 2016:

Du kan lese mer om hvordan Ferdinand oppførte seg ved første oppstart på land, på bryggefesten i mai 1990,  i denne utgaven av Skipperposten side 44 og 45. Vi siterer: “Ferdinand ble prøvekjørt før gjestene kom, og gudskjelov for det. Den tente som den skulle, men å regulere hastigheten var vanskeligere. Turtallet bare økte og økte. Først brakk skorsteinen løs av all ristingen. Og den var tung. Så da den falt ned på dørken, brakk dørkbordene. Så prøvde Ferdinand av all makt å komme løs fra fundamentet, men her hadde dugnadsgjengen gjort en bra jobb. Til slutt stakk oppstartskomiteen av, opp mot veien og gjemte seg bake trærne der oppe til det hele hadde lugnet seg ned.”

Siden den gang har vi hatt mye moro med Ferdinand, og han har ikke kun blitt startet opp i havna der han står lagret, men har vært på reiser til Akershuskaia, Kragerø Havnefestival, Risør Trebåtfestival, Forbundet Kystens Landsstevne i Oslo mm. Flere videoer følger lenger ned…

Lenke til artikkel i Skipperposten: Hvem er Ferdinand – Ferdinand og jeg_fra mai 1991 

Semidiesel var den typiske båtmotor, fra fiskeflåten fikk maskin for første gang på starten av 1900 tallet og frem til de ble byttet ut med mer moderne maskiner utover 60 og 70 tallet. Pr i dag finnes det fortsatt en del båter med semidiesel, som vedlikeholdes av entusiaster langs kysten. Noen av disse er medlem i NMSK.

Et av våre medlemmer, entusiasten Kjetil Dahl, har laget det store norske Semidieselregisteret. Ved å følge lenken kommer du til registeret som viser en opplisting av samtlige kjente norske båter med semidiesel som fortsatt eksisterer den dag i dag. Markedet for slike båter er lite, og det krever litt kunnskap å håndtere disse store maskinene, men for den rette entusiasten er dette inkarnasjonen av sjelefred, maritim glede og lykke på jord.

 

På bryggefest i Oslo, Ferdinand har fått selskap av en 15 HK Lavall, tidligere sagbruksmaskin fra Sverige, som er plassert på lasteplanet til en A Ford

Her er Lavall’en igjen:

Tidligere oppstart før vi fikk bygget nytt terrassedørk rundt maskinen:

Ta meg tilbake til forsiden